Tiedote 13.12.2024 | kuva Sami Mann

Panostus joukkoliikenteeseen ei ole menoerä vaan investointi tulevaisuuteen

 

Viime viikon runsas lumentulo kiristi jälleen joukkoliikenteen vaikeuksia pääkaupunkiseudulla. Pitkään olemme voineet arvostaa HSL:n ylläpitämää joukkoliikennettä erinomaisesti toimivana palveluna. Mutta pian päättyvä vuosi on valitettavasti aiheuttanut harmaita hiuksia paitsi joukkoliikenteen käyttäjille, myös alan työntekijöille sekä kuljettajia edustavalle ammattiliitto JHL:lle.

Ennen kaikkea kuljettajapulan takia vuoroja jää ajamatta varsinkin metro- ja raitiovaunuliikenteessä. Samaan aikaan joukkoliikenteen käyttäjämäärä on vihdoin kasvussa pandemian jälkeen. Kulkuvälineet ovat usein tupaten täysiä, eivätkä ruuhka-aikoina etenkään metroon kaikki halukkaat edes mahdu kyytiin.

Kuljettajapulan taustalla on useita tekijöitä. Tarpeettomalla kiireellä sekä työntekijöiden ja JHL:n varoitteluista huolimatta toteutettu Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) yhtiöittäminen ja siitä syntynyt tyytymättömyys johti kymmenien kuljettajien irtisanoutumiseen. Samaan aikaan koronapandemia lisäsi sairaspoissaoloja ja keskeytti uusien kuljettajien kouluttamisen.

Nämäkään seikat eivät yksin riitä selittämään jatkuvaa kuljettajavajetta, vaan taustalla on myös vakavia ongelmia henkilökunnan työolosuhteissa ja jaksamisessa. Työajat ovat normaalioloissakin epäsäännölliset, mikä vaikeuttaa arjen järjestämistä, ja nyt henkilöstöpulan vuoksi myös ylityömäärät ovat kuljettajilla tapissa. Raitioliikenteen aikataulut on vedetty liian kireälle ja vuorot ovat alituisesti myöhässä, mikä aiheuttaa kuljettajille jatkuvaa stressiä.

Sairauspoissaolot ovat lisääntyneet koronan lisäksi myös uupumuksen vuoksi, kun vapaita ei saa pidettyä, eikä palautumiselle jää aikaa. Myöskään matalaksi tiedetty palkkataso ei ole kaksinen korvaus venymisestä ja joustamisesta, uusien kuljettajien houkutustekijästä puhumattakaan.

Palvelua ei olekaan mahdollista saada kuntoon ilman, että työskentelyolosuhteita parannetaan ja yhtiöön saadaan houkuteltua reippaasti lisää henkilöstöä nykyistä paremmalla ansiotasolla ja työehdoilla.

Toimivalla joukkoliikenteellä on tärkeä rooli esimerkiksi kansalaisten työssäkäyntimahdollisuuksien turvaajana. Se on myös aivan keskeinen tekijä liikenteelle asetettujen päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa. Joukkoliikenne on siksi pidettävä kohtuuhintaisena ja helposti saavutettavana. Tähän ei sovi linjojen karsiminen, vuorovälien harventaminen ja jatkuva lipunhintojen korottaminen.

Toimivaa joukkoliikennettä ei järjestetä missään ilman yhteiskunnan vahvaa subventiota eli tukemista verorahalla. Siksi on tärkeää, että HSL-kunnat varmistavat joukkoliikenteelle riittävän – nykyistä suuremman – rahoituksen turvatakseen laadukkaat joukkoliikennepalvelut alueellaan.

Panostus joukkoliikenteeseen ei ole menoerä, vaan investointi tasa-arvoon, elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksiin sekä kansalaisten elämänlaatuun nyt ja tulevaisuudessa.

 

Lisätietoja:

Saila Ruuth

toimialajohtaja

050 466 1573

Jaa artikkeli

 

Lue lisää